Lindstrøm-salg: Stolt serieklub har fået penge

24. februar 2022 kl. 11:07

Af Anders Jensen, redaktør på LigaBold.dk

Jesper Lindstrøm gør sig nu i Bundesligaen for Eintracht Frankfurt, efter han tog skidtet til den tyske liga fra en tilværelse i Brøndby IF, men det er ikke kun Brøndby, der får glæde af salget.

Sjællandsserie-klubben Vallensbæk har nemlig tidligere haft glæde af Jesper Lindstrøm, der fylder 22 år senere i februar, og det giver serieklubben lidt penge i klubkassen.

Vallensbæk har nemlig modtaget solidaritetspenge for Brøndbys salg af Lindstrøm til Frankfurt. De såkaldte solidaritetspenge gives således til de klubber, der har været med til at uddanne og opfostre spilleren.

Kompensationen svarer til en procentsats af transfersummen, og den bliver udbetalt, hver gang en spiller skifter klub. Fra spilleren er 12 til 15 år, får den respektive klub 0,25 procent af transfersummen for hvert år, spilleren har været i klubben. Når en spiller fylder 16 år, så stiger procentsatsen til 0,5 procent for hvert år, til og med spilleren fylder 23 år.

Vallensbæk-formand Christian Pedersen siger til LigaBold.dk, at Lindstrøm var i klubben indtil sommeren 2012. På daværende tidspunkt var Lindstrøm 12 år og fire måneder. Det betyder, at Vallensbæk har ret til fire måneders kompensation.

– Jesper (Jesper Lindstrøm, red.) var en del år ude hos os, Jeg mener, at han startede, da han enten var U8- eller U9-spiller. Han kommer fra Brøndby Strand og er lokal fra området. Jeg har kendt ham siden, at han var en lille knægt på en fire-fem år. Dengang havde Vallensbæk et afsindigt stærkt årgang 2000-hold.

– Det var et ekseptionelt hold, som vi havde i den årgang. Der var jo nogle drenge, der blev inviteret til udenlandske stævner i store klubber i Tyskland og andre steder. De trak opmærksomhed. I sommeren 2012 var der fem spillere fra Vallensbæks årgang 2000-hold, som efter en længere scoutingproces røg til Brøndby, siger Christian Pedersen til LigaBold.dk og tilføjer:

– Den periode, som vi kunnet gøre krav på, har ikke været ret mange måneder. Jeg tror, at det er fire måneder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses Jesper Lindstrøm (nummer tre fra højre på nederste række) på et Vallensbæk-holdbillede. Foto: Vallensbæk IF

Cirka 43.000 kroner

B.T. skrev i forbindelse med salget, at Jesper Lindstrøm var blevet solgt for omkring 52 millioner kroner. Hvis prisen på 52 millioner står til troende, så skal Vallensbæk have lidt over 43.000 kroner. Vallensbæk kan dog få lidt flere penge i klubkassen.

– Vi har fået første rate. Vi får pengene over to rater, og vi får faktisk også nogle ekstra småbeløb, hver gang har han spillet 15 kampe i Bundesligaen. Så tilfalder der et ekstra beløb, siger formanden og tilføjer:

– Det var faktisk Frankfurt, der gjorde os opmærksom på det.

Sjællandsserie-klubben sender en stor tak til Brøndby for at have hjulpet i processen med at få solidaritetspengene.

– I det her tilfælde fik vi rigtig god hjælp fra Brøndby Masterclass, som er vores samarbejdsklub. Da jeg havde lurepasset lidt på det, og der ikke var sket noget, så kontaktede jeg Brøndby Masterclass, og de satte os lynhurtigt i kontakt med Eintracht Frankfurt. Det er jo ikke Brøndbys opgave at sørge for, at vi får det, som vi skal, men de var super søde, og de fandt den rigtige kontaktperson hos Frankfurt, som inden for en dag skrev tilbage til os og satte dialogen i gang.

Skulderklappet i form af pengebeløbet betyder meget for Vallensbæk, men klubben glæder sig mest over Lindstrøms flotte udvikling.

– Det er vi voldsomt stolte af, og jeg ved godt, at vi ikke kan tage æren for, at han spiller i Bundesligaen i dag. Han er kommet fra vores klub, og så har han været så god, at han kunne komme ind i en endnu større fabrik, hvor han er blevet udviklet til, hvor han er nu.

– Det er en kæmpe blåstempling af de frivillige trænere, der rendte rundt med den årgang, men også andre frivillige trænere, der har haft med andre årgange at gøre.

Formanden siger, at pengene skal bruges på at udvikle trænere i klubben.

– Det er jo nogle penge for en breddeklub som vores, der gør, at vi kan investere i træneruddannelse, og vi lægger meget vægt på, at børne- og ungdomstrænerne får den rigtig uddannelse med på vejen, og vi vil ikke være fedtede, så vi give dem C- og B-licenser, hvis de har brug for det.

Håber, succesen gentager sig

Vallensbæk-formanden synes, at det er en kæmpe cadeau til de frivillige trænere i Vallensbæk.

– Det er det, som vi som klub hele tiden skal huske på, at gør vi trænerne dygtigere, så er det muligt, at successen kan gentage sig, siger formanden og tilføjer, at han godt kan lide, at talenter bliver lidt længere tid i serieklubberne i stedet for at skynde sig til større klubber. På den måde kan man bedre klare presset på den større scene, mener formanden:

– Jeg kan godt lide historien med Jonas Wind og ‘Jobbe’ (Jesper Lindstrøm, red.), fordi det er to spillere, der er blevet i deres lokale breddemiljø og ikke forcereret et skifte i en voldsom tidlig alder.

– De har benyttet sig af, at de kunne gå i rugekassen og først taget skiftet, hvor jeg som fodboldmand synes, er det rigtige. Jeg bliver ærgerlig, når jeg ser de her spillere, der bliver flyttet som otte-ni-årige af ambitiøse. Giv dem tid til at udvikle sig, så skal det nok komme, siger Christian Pedersen til LigaBold.dk.

Vallensbæk indtager syvendepladsen i Sjællandsserien Pulje 1. Jesper Lindstrøm er noteret for 18 Bundesliga-kampe for Frankfurt. For Brøndby blev det til 65 kampe og 15 mål, og han kan også skrive tre danske landskampe på CV’et.